تناقضـــــات ذهنـــــــی

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم // موجیم که آسودگی ما عدم ماست

تناقضـــــات ذهنـــــــی

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم // موجیم که آسودگی ما عدم ماست

خدایا خشاب سلاح من در دست توست
مسلحم کن تا به میدان بیایم با خشابی
پر و کمک کن تیر هایم به هدف بخورد تا
در زمره مجاهدان فی سبیل الله باشم
آمین

جمهوری اسلامی ایران به بریکس بپیوندد

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۴۵ ب.ظ

خبرگزاری فارس: تاملی بر ششمین نشست سران «بریکس»

رهبر معظم انقلاب چند سالی هست که به مسائل اقتصادی پرداخته و ما شاهدیم شعارهای ایشان رنگ و بوی اقتصادی داشته و از بابت معاش مردم و آسیب پذیری اقتصاد ایران احساس نگرانی می کنند. در همین راستا و برای مقاوم سازی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران سالی با نام اقتصاد مقاومتی  انتخاب شد که معاش و معشیت مردم ، مبادلات تجاری با کشورهای دیگر و ... با اعمال  تحریم ها و تهدید های اقتصادی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا آسیب نبیند و به اصطلاح مقاوم شود.

رهبر معظم انقلاب چند سالی هست که به مسائل اقتصادی پرداخته و ما شاهدیم شعارهای ایشان رنگ و بوی اقتصادی داشته و از بابت معاش مردم و آسیب پذیری اقتصاد ایران احساس نگرانی می کنند.  در همین راستا و برای مقاوم سازی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران سالی با نام اقتصاد مقاومتی  انتخاب شد که معاش و معشیت مردم ، مبادلات تجاری با کشورهای دیگر و ... با اعمال  تحریم ها و تهدید های اقتصادی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا آسیب نبیند و به اصطلاح مقاوم شود.

 

یکی از مهم ترین اقداماتی که ایران می تواند برای تحقق این شعار انجام دهد انعقاد پیمان های پولی دو جانبه با کشورهایی است که با آنها مبادلات تجاری دارد.

 

چند سالی هست که از فروپاشی اقتصاد ربوی ایالات متحده آمریکا در جهان صحبت می شود ،خصوصا با شکل گیری اجلاس موسوم به بریکس که در سال ۲۰۰۹ اولین جلسه  خود را در روسیه برگزار کردند و هم چنین بستن پیمان های پولی دو جانبه و یا چند جانبه این پروژه یعنی حذف سیطره و هژمونی دلار را سرعت بخشید.

پیمان دوجانبه پولی میان کشورهای جهان نظیر پیمان پولی چین و ژاپن، استرالیا و کره جنوبی، چین و هند، برزیل و آرژانتین، ژاپن و هند و…  نشان می دهد اقتصاد های مطرح جهان نظیر هند و چین و برزیل که بعنوان اولین اقتصاد آمریکای لاتین است نگرانی درباره فروپاشی اقتصاد آمریکا با ۱۷/۵۹۶/۰۹۵/۳۱۵/۹۵۱  هفده تریلیون دلار بدهی  را احساس کرده و تحولات اقتصادی نشان از این کار هست.

لذا در این پیمان ها  به جای مبادله با دلار یا یورو از پولهای محلی دو کشور استفاده می شود . در نتیجه  این کار باید بعنوان مهم ترین استراتژی وزارت اقتصاد  وامور دارایی ایران و دولت قرار بگیرد تا با این کار هم اقتصاد را مقاوم کرده و در برابر هرتهدید و تحریمی آسیب نبینیم و هم امنیت اقتصادی آمریکا را دچار تزلزل بکنیم.

اجلاس بریکس هم همانطور  که از نام آن پیداست از کشورهای برزیل و روسیه و هند و چین و آفریقا جنوبی تشکیل شده است .از نکات قابل توجه اینست که چرا نام جمهوری اسلامی ایران در بین این کشورها دیده نمی شود ؟

 پیوستن به این گروه از آنجایی که مخالف اعمال تحریم ها علیه ایران هستند و همگی اذعان کردند که در صورت قطع ارتباط  با ایران  دچار مشکل خواهند شدمی تواند راهی نو در مقابل تحریم های اتحادیه اروپا و امریکا برای ایران باز کند همانطور که  «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تأسیس یک نهاد مالی در بریکس ابزاری قابل اعتماد برای برای جلوگیری از معضلات اقتصادی است.

در اهمیت این اجلاس همین بس که معاون وزیر امور خارجه روسیه و  مذاکره کننده ارشد روس در مذاکرات وین برای اجلاس بریکس مذاکرات را ترک کرد.

امیدواریم کشورمان به زودی به این گروه که در آینده  تاثیرات مهمی در جهان خواهد داشت بپیوندد و اولین پیشنهادش هم حذف دلار در مبادلات این ۵ کشور مهم در اقتصاد دنیا باشد تا ما زوال آمریکا در اقتصاد راببینیم .

و سر انجام اظهار نظر شرکت کنندگان دراجلاس بریکس را بدانیم:

 «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تأسیس یک نهاد مالی در بریکس ابزاری قابل اعتماد برای برای جلوگیری از معضلات اقتصادی است.

به گفته «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی آنچه که پیش از این بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول انجام می‌دادند اکنون توسط بانک توسعه بریکس انجام خواهد شد و تشکیل این نهاد مالی فرا منطقه‌ای به معنای پایان سیاست‌های نئولبرالیسم و استعمار نو در جهان است.

«کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین نیز تشکیل این بانک را به منزله پایان تسلط نهادهای کنونی مالی جهان دانسته و بر تدوین نظم مالی بین‌المللی با هدف توسعه کشورها، رفع نیازمندی‌های اساسی، افزایش سطح تولید، حمایت از کارگران و اشتغال‌زایی و رهایی از تفکر برتری کشورهای شمالی نسبت به کشورهای جنوبی تأکید کرد.

«اولیور استانکل» استاد روابط بین‌الملل بنیاد «ژتولیو وارگاس» (از مطرح‌ترین نظریه پردازان بریکس) کشورهای عضو بریکس از نفوذ بسیار زیادی در آفریقا برخوردارند و اکنون در حال توسعه دامنه نفوذ خود در قاره آمریکا می‌باشند.

 

والسلام

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۴
مصطفی یوسفی

دیدگاه  (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی